Wednesday, October 21, 2020

CLASA A X-a A "Maitreyi" de Mircea Eliade. Construcţia personajelor

Maitreyi, de Mircea Eliade, este un roman a cărui primă ediţie a fost publicată în 1933 la Bucureşti. Subiectul romanului
Romanul debutează cu starea de incertitudine a personajului masculin, Allan, un englez de 24 de ani şi este scris la persoana I, pe baza însemnărilor făcute de autor în cei trei ani petrecuţi în India: „Am şovăit atâta în faţa acestui caiet, pentru că n-am izbutit să aflu încă ziua precisă când am întâlnit-o pe Maitreyi”. Îmbolnăvindu-se de friguri, inginerul englez Allan se mută în casa profesorului Narendra Sen, dar - îşi aminteşte el - „eu o întâlnisem pe Maitreyi cu cel puţin zece luni mai înainte”, mărturisindu-şi neputinţa de a retrăi aevea acum, când scrie romanul, „mirarea mea, nesiguranţa şi tulburarea celor dintâi întâlniri”. Amintirea e vagă, o văzuse o dată într-o maşină care staţiona şi avusese atunci o tresărire ciudată: „Mi se părea urâtă - cu ochii ei prea mari şi prea negri, cu buzele cărnoase şi răsfrânte, cu sânii puternici, de fecioară bengaleză crescută prea plin, ca un fruct trecut în copt”. Pielea ei era „mată, brună, de un brun nemaiîntâlnit până atunci, s-ar fi spus de lut şi de ceară”, iar braţul gol avea o nuanţă stranie de un „galben întunecat atât de tulburător, atât de puţin feminin, de parcă ar fi fost mai mult al unei zeiţe sau al unei cadre decât al unei indiene”. Dialogul cu Harold, colegul său de cameră, scoate în evidenţă firea lui Allan, căruia îi plăcea să audă lumea vorbind de rău pe cei pe care îi „iubesc sau de care mă simt aproape”, întrucât astfel avea ocazia să-şi verifice „anumite procese obscure ale conştiinţei”.

2 Comments:

At October 29, 2020 at 2:34 AM , Blogger Leo oprea said...

Fişă de lucru Locul acțiuni este India. Oprea Valentin Nicolae,clasa A a-10-a A

 
At October 29, 2020 at 2:57 AM , Blogger Presura Robert andrei said...

Fisa de lucru locul Actiunea este India presura Robert Andrei clasa a 10 a

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home